22 December 2022

Daging Jawline dan Kucing Kurap

Aku ke dewan makan dengan perut yang lapar. Lagi-lagi belakangan ni asyik makan ikan. Makan ikan di dewan makan asrama dengan makan di rumah jauh beza. 

Dewan makan sudah sepi. Budak-budak sudah mula beredar ke asrama. Tinggal Zik yang masih melayan kucing kurap. Aku berpapasan dengan Lut yang baru mengambil makanan. 

Aku membasuh tangan sebelum menyenduk makanan sambil meninjau ninjau dapur Ayed. Bunyi pinggan jatuh mencuri perhatian. Aku lihat Lut mengibas baju dan Zik memarahi kucing. Lut pergi dan Zik terus berhenti makan sambil membebel menyalahkan kucing.

Fahamlah aku. Dalam sibuk Zik mengelakkan kucing berkongsi pinggan dengannya, dia terlanggar pinggan Lut. Zik bangun dan membasuh pinggan, membuang hidangan dan mengutip pinggan yang jatuh. Aku melaung kepada Haji untuk mengambil penarik air di gelanggang takraw.

Zik menyenduk hidangan baru dan menghilang ke asrama. Mengejar Lut barangkali. 

Daging jawline kicap hidangan tengahari itu. Aku makan sambil merenung asrama lelaki yang semakin sunyi. Melihat kelibat Aidil yang entah dari mana, aku buat-buat tidak nampak. Konon healing. Ah.

Aku terimbau sebenarnya. Banyak imbauan imbauan yang aku akan coretkan untuk terus mengenang ramainya orang yang datang dan pergi dalam hidup ini. 

Begitulah hidup. Akhirnya, aku hanya ditemani kucing kurap dan daging jawline.

No comments:

Post a Comment